اهمیت و جایگاه عید مبعث، جشن آغاز رسالت پیامبر اسلام (ص)

در کتاب آموزه های ولایت ج1 – بیانات عید غدیر خم، اثر آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی، در مورد اینکه چرا روز مبعث را باید به عنوان یک عید بزرگ در نظر گرفت و از آن پاسداری کرد، چنین آمده است که:

مشخص است که مسئلۀ عید به‌ واسطۀ ارزشی است که زمان متحقّق به آن ارزش می‌شود. ما هر روز را عید نمی‌گیریم و هر روز به جشن و سُرور نمی ‌پردازیم، بلکه باید یک مسئلۀ غیر عادی در آن روز یا در آن شب انجام بگیرد که آن زمان به ‌واسطۀ تحقّق به آن مسئله فضیلت پیدا کند.

[من باب مثال] ما روز مبعث را عید می گیریم، چون فضیلت این روز بر سایر ایام به واسطۀ مبعوث شدن پیغمبر اکرم است که نفع این مبعوث شدن مستقیماً به هدایت و فلاح و رستگاری خود ما برمی گردد، وإلاّ اینکه پیغمبر به رسالت مبعوث شده است به چه درد ما می خورد؟! [یعنی] اگر بعثت پیغمبر اکرم برای ما مفید نباشد و نفعی را متوجّه ما نکند، چه فایده ای دارد و چه ارزشی را به وجود می آورد؟!

همچنین در کتاب سیری در تاریخ پیامبر اکرم، جلد دوم اثر آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی نیز در مورد اهمیت توجه و تجلیل از روز مبعث آمده است:
و مَحاها الإسلامُ، و مَعاذَ اللهِ أن نُحییَ ما مَحاهَ الإسلامُ؛ «و اسلام آن را محو کرده است، و پناه بر خدا از اینکه ما إحیا کنیم آنچه اسلام آن را محو کرده و از بین برده است»

و بر همین اساس، روایات مجعول را می‌توان با این روایات که ملاک را به‌دست می‌دهند، تشخیص داد؛ آن‌هم چه مجعولاتی!

عید ما عید غدیر است، عید ما عید فطر است، عید ما عید مبعث است و عید ما عید قربان است؛ اینها اعیاد ما هستند! اعیاد ما اعیاد ائمّه علیهم السّلام هستند و مجالس عزای ما تنها مجالس عزای ائمّه علیهم السّلام است؛ شیعه این را می گوید و ما غیر از این چیزی نداریم.

 

اعمال و توصیه های بزرگان در روز عید مبعث

مثلا در یکی از دستورات آیت الحق، آقای شیخ محمّد تقی لاری که در کتاب مطلع انوار، جلد 4 – عبادات و ادعیه و اخلاق اثر علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی به آن اشاره شده، آمده است:

در روز مبعث هزار مرتبه «صلّی الله علیک یا رسول الله» و در نیّت بگیرد آل آن حضرت را ایضاً.

همچنین در جلد 7 کتاب مطلع انوار – فقه و اصول هم در بخشی که علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی در آن تمام غسل های مستحبی را ذکر کرده است، در مورد عید مبعث نیز عنوان داشته که:« در مفاتیح الجنان برای شب مبعث دستور غسل داده است.»

 

دیدگاهتان را بنویسید